2017. július 8., szombat

Én is Panni néni "babája" voltam


2017. június 26-án, életének 81. évében elhunyt hétfőn Dévény Anna gyógytornász, művészi torna szakedző, a mozgásrehabilitációs Dévény-módszer kidolgozója.


forrás: internet


Dévény Anna 1957-ben diplomázott a Testnevelési Főiskolán, majd a neurológiai klinikán dolgozott gyógytornászként, közben művészi tornát tanított. Ő dolgozta ki a Dévény speciális manuális technika – gimnasztika módszert (DSGM), amellyel a mozgássérült gyermekeknél és felnőtteknél is kimagasló eredményeket értek el. 1996 óta speciális tréningeket tartott a Magyar Nemzeti Balett művészeinek is.
Tevékenységéért 2003-ban Batthyány-Strattmann László-díjat, 2010-ben Prima Primissima díjat kapott. 2014-ben a Magyar Érdemrend középkereszt (polgári tagozat) kitüntetését vehette át. 2017-ben a Dévény-módszer kiérdemelte a Magyar Örökség Díjat.

Dévény-módszer

Dévény Speciális manuális technika- Gimnasztika Módszer
Ez egy olyan mozgás rehabilitációs módszer, amelyet Dévény Anna gyógytornász–ritmikus sportgimnasztika szakedző dolgozott ki. Pontos neve Dévény Speciális manuális technika–Gimnasztika Módszer (DSGM). Abból az alapelvből indul ki, hogy a mozgás megvalósítása szempontjából a mozgást irányító idegrendszer és az azt végrehajtó izomrendszer egyforma jelentőséggel bír. Minden mozgássérülés mechanikus mozgásakadályok képződésével jár. A speciális manuális technika ezek leküzdésére szolgál különböző speciális fogásokon keresztül. Lényege az izmok élettani helyzetének visszaállítása, a rendellenes módon rögzült izom-ín kötőszövet-apparátus és az izompályák fellazítása útján. Az így előkészített izomrendszer alkalmassá válik a pontosabb aktív munkára, amelyet a DSGM-ben az „alkalmazott művészi torna” képvisel. A mozgásterápia során az egészséges és a sérült gyerekeket ugyanazon az „úton” kell végigvezetni; a károsodás típusa és mértéke csak a haladás tempóját és az elérhető eredményt határozza meg. A korrekció menete a mozgások elemekre bontása, az elemek külön-külön korrigálása, majd visszaépítése a komplex működésbe.


Néhány hónapos koromban Ő kezelt engem is, majd Izsák Katalin, a Dévény Alapítványnál. Panni néninek nagyon sokat köszönhetek abban, hogy egyáltalán megtanultam járni és a mozgásomban, tartásomhoz is elég sokat hozzájárult. Most már, ahogy felnőttem, Panni néni is az alappillére, segítője volt annak, hogy részt vettem Waldorf Olimpián Marathoni futást is teljesítettem, gerelyt hajítottam, diszkoszt vetettem.. Táncversenyeket nyertem, úszni tudok és biciklizni, egyáltalán járni. Örök hálám és köszönetem Dévény Annának, aki nagyban hozzájárult életemhez. Isten nyugosztalja!


/ Csobay Dániel fotográfus, kulturális rendezvényszervező, közművelődési szakember, az Ezisgyor.blogspot.hu szerkesztője /

Rengeteget köszönhetek Majtényi Lászlóné Katalin gyógytornásznak is, aki Panni néni tanítványa volt és alkalmazza módszerét.


Sóthy Virág a Győri Balett Harangozó-díjas  balettművésze elmesélte: " Egyénileg tanítok saját stúdiómban, ahol tovább viszem Panni néni eszmeiségét. "




Égi tünemény: Dévény Anna (1935–2017) emlékére

Amikor egy angyal távozik közülünk, mi csak bénultan állunk és a döbbenetből lassan felocsúdva kérdezzük, hogyan tovább. Mindig is sejthettük, hogy csak kölcsönbe kaptuk őt, Dévény Annát, de mégsem számoltunk azzal, hogy egyszer visszatér oda, ahová mindig is tartozott.

Sok-sok kitüntetésben részesült, híressé azonban nem díjai tették, hanem elsősorban az a mindenek felett álló elhivatottság és segíteni akarás, amit a hozzá fordulók kivétel nélkül megkaptak. Reményt és a teljesebb élet lehetőségét adta meg ő nekünk, sokszor még olyan esetekben is, amikor az orvostudomány kevésnek bizonyult. Többezer boldog gyermek nagymamája lett ő, Panni néni.

Művészetek iránti rajongása már gyermekkorától végigkísérte életét. Mint mondta: „erőt merítek a csodából” – hisz kemény harcai voltak nap mint nap. Számtalan világhírű zenésznek, operaénekesnek, balettművésznek, színésznek nyújtott segítő kezet a bajban, hogy ismét teljes fényükben ragyoghassanak a színpadon.

Szerencsésnek mondhatom magam, mert a Győri Balett szólistájaként egy térdsérülés kapcsán megismerhettem Dévény Annát, amikor a hagyományos gyógytorna nem hozta meg a kívánt eredményt. Életem egyik legtanulságosabb időszaka volt ez a néhány hónap. Panni néni segítségével megismertem a testem, megtanultam szeretni, nemcsak kihasználni, megtanultam óvni, nemcsak bántani – és mindenek felett megtanított tisztelni és kiteljesíteni ezt a nagyon érzékeny „műszert”. Szeretve tiszteltem és csodáltam Dévény Annát, a gyógyulásom után is visszajártam hozzá tanulni, de sokszor csak egy ölelésre és néhány inspiráló mondatra jutott idő, ezekért örök hála és köszönet maradt a lelkemben.

Hogy mi volt Dévény Anna titka? Talán az angyali jóság, szeretet és hit, talán az alázat és a gyógyulásba vetett bizalom, talán az örökös harc és küzdelem, vagy leginkább mindezek összessége. Egy égi tünemény volt Dévény Anna nekünk, és hálásak lehetünk minden egyes percért, amit köztünk töltött. Fájó szívvel az égre tekintve csak abban bízhatunk, hogy munkássága a tanítványain keresztül továbbviszi őt, a szellemiségét ápolván pedig lelkünkben örökre megmarad drága Panni néni.

Sóthy Virág

balettművész



Ez volt Panni néni utolsó személyes üzenete:

"Imádott Babáim!
Ügyesedjetek, okosodjatok, ne sírjatok sokat, mert egyszer rá fogtok jönni, hogy milyen fontos, amit most úgy éreztek, hogy nem szerettek. Mi nagyon vigyázunk rátok, én odaföntről is. A szívem mindig veletek van.
Panni néni"